Het huis-aan-huisblad Taptoe Meetjesland is al 49 jaar lang (sinds eind 1972) een fenomeen in het Meetjesland. Het blad combineert een creatieve, gevarieerde commerciële inhoud met een sterke, kritische, vaak “stoute” redactionele aanpak. De uitgever, tevens hoofdredacteur, speurt wekelijks naar ludiek of frappant plaatselijk nieuws dat de lezers dan voor het eerst onder de neus krijgen.
Piet De Baets, na een 4-jaar lange carrière als freelance beroepsjournalist, lanceerde toen in zijn geboortestreek een onuitgegeven nieuwe formule in de uitgeverswereld die journalistiek en publiciteit perfect combineert. Na bijna 50 jaar is dit voorbeeld nauwelijks nagevolgd in België, hoewel het wekelijks telkens opnieuw haar succes blijft bewijzen in de meer dan 65.000 bussen van een 23-tal kleinere gemeenten rond Eeklo en Maldegem.
Zowat 80% van alle Meetjeslandse handelszaken - daaronder ook notarissen, immobiliënkantoren en begrafenisondernemers - vertrouwen hun berichten en publiciteit inmiddels toe aan dit blad.
Fotobladzijden met redactionele uitleg rond nieuwe of vernieuwde zaken, themapubliciteit rond tuin, Kerst-, Moederdag, Valentijn en solden, het zijn wekelijkse items die duizenden lezers telkens opnieuw naar Taptoe Meetjesland leiden. Een eigen ervaren zet- en ontwerpteam zorgt voor de opmaak van alle advertenties.
Niet eigenaardig dus dat Taptoe veruit het populairste, bijna enig overblijvende en meest geraadpleegde reclameblad van de streek blijft. En al die tijd blijft Piet De Baets (ondertussen 75) als uitgever/hoofdredacteur wekelijks waken over de verdere invulling van zijn oorspronkelijk concept. Bijzonder populair zijn de commerciële portretreportages in verhaaltrant, die maximaal gelezen en dus evenveel respons voor de opdracht gevende klant als return bezorgt.
Talrijke, om een of andere reden, ter ziele gegane collega’s werden in de loop der Taptoe-geschiedenis overgenomen. Daaronder het ‘Reclameblad van Wachtebeke’, Snoepie, het ‘Advertentieblad’ (Axel), het ‘Fonteintje’ (Gavere), Meetjesland Express, Houtland Express, Kanaal Express en in 2019 ‘Publi-Week’ (Evergem). Recent startte De Baets nog een nieuwe editie van Taptoe in Wetteren op (51/300 exemplaren, met de postbode bedeeld).
De grootste overname gebeurde echter in 2008 toen Taptoe zijn rechtstreekse concurrent, de bekende Eeklose drukkerij-uitgeverij “De Eecloonaar” volledig overnam. De toen al ingezette langzame doodsstrijd van dit oudste weekblad van België werd door De Baets nog een goed jaar met alle commerciële en journalistieke middelen gepoogd nieuw leven in te blazen. Eén jaar later moest ook de overnemer deze ijdele poging opgeven maar een afgeslankte versie van dit weekblad werd over een viertal bladzijden in Taptoe opgenomen.
Onmiddellijk startte een nieuw succesvol tijdperk voor dit nu extra-informatief gestoffeerd publicitair weekblad dat ook stilaan zijn verspreidingsgebied begon uit te breiden naar 65.000 exemplaren.
Op een eigen website (www.taptoe.be) tenslotte wordt reeds op maandagavond vanaf 18 u. de nieuwe versie van Taptoe “live” op het internet gezet, 36 uur vóór de gedrukte versie in alle bussen met de postbode wordt gedropt.
De website lokt de eerste uren al onmiddellijk meer dan 1.500 bezoekers en nadien gemiddeld 5.000 iedere week. Dit is zonder meer uniek. Geen enkel reclameblad biedt haar lezers aan deze snelheid een vergelijkbaar aanbod aan regionaal nieuws en actuele publiciteitsboodschappen op haar site.
Geen wonder dus dat mensen al jarenlang vanaf maandag middag tot donderdagavond verlangend uitkijken naar de komst van dit uitermate populair plaatselijk medium van hun streek.