Het actiecomité Eeklotegendering gelooft niet dat de aanleg van de veelbesproken Ring rond Eeklo noodzakelijk zou zijn voor het ziekenhuis dat AZ Alma langs de Ringlaan zal bouwen. ‘Slechts een klein deel van de bezoekers van de nieuwe fusiekliniek zal gebruik maken van die Ring. De Ring als noodzaak voor het nieuwe AZ Alma is dus een fabeltje’, luidt het.

Eind dit jaar start het grootste bouwproject ooit in de geschiedenis van het Meetjesland: AZ Alma bouwt langs de Ringlaan, vlakbij het industrieterrein, een nieuw ziekenhuis met liefst zeven bouwlagen. De directie van AZ Alma is vragende partij voor de doortrekking van de Ring over de Tieltsesteenweg tot aan de Gentsesteenweg om de verwachte verkeersstromen rond het nieuwe ziekenhuis in goede banen te kunnen leiden. Het Eeklose stadsbestuur steunt trouwens ook die vraag en wil door de aanleg van de Ring het doorgaand verkeer uit het dichtslibbende stadscentrum bannen. Het comité Eeklotegendering, dat van geen Ring langs het provinciaal domein het Leen wil weten, betwist nu dat AZ Alma die Ring zou nodig hebben.

VERKEERSSTROMEN

Het actiecomité zegt over cijfers te beschikken die haaks staan op wat de directie van AZ Alma zegt: ‘We hebben eens van naderbij bekeken waar al die auto’s vandaan gaan komen en hoe ze de kliniek zullen bereiken. Het verkeer uit Zomergem zal via Oostwinkel en Veldekensbrug Eeklo binnenkomen’. Hiervoor is dus enkel een aansluiting nodig van de Tieltsesteenweg naar de Ringlaan. Hetzelfde geldt trouwens voor het verkeer uit Aalter, Ursel en Knesselare. Het hele noorden van het Meetjesland, van Maldegem tot Assenede, neemt de N49 en de Teut. En wie vanuit Maldegem via de N9 komt zal eveneens de huidige bestaande Ringlaan gebruiken. Trouwens, ook het verkeer uit Oosteeklo, Lembeke en Sleidinge komt Eeklo binnen langs de Oostveldstraat en de Boelare en heeft dus geen Ring nodig. Tenslotte is er nog het verkeer uit Waarschoot, Lovendegem en de rand van Gent. Blijkbaar gaan de meeste inwoners daar naar Gentse ziekenhuizen. Enkel Waarschoot is eigenlijk van belang. De conclusie is dus dat slechts een klein deel van de bezoekers van het nieuwe AZ Alma eventueel gebruik gaat maken van de geplande Ring.’ Ook het argument dat het te verwachten werfverkeer tijdens de bouwwerken de doortrekking van de Ring noodzakelijk zal maken, vindt geen genade bij Eeklotegendering. ‘Als de geplande Ring ooit door de procedures geraakt, dan is het nieuwe ziekenhuis allang voltooid. Bovendien kan men het aanleggen van een Ring toch moeilijk verantwoorden voor louter tijdelijk gebruik door werfwagens’, vraagt het comité zich af. (Ives Boone)