Het zal maar Coronatijd blijven in de horecawereld. Al maanden alleen open voor afhaalmenu’s, we worden het onderhand al een beetje gewend. De dagen dat we iets speciaals gingen vieren met een gezellig ‘uitje’ lijkt al eeuwen geleden. Restaurant ‘Het Lembeeks Hof’ werd vorig jaar extra getroffen door Covid 19. Emiliya en haar echtgenoot Maarten hadden pas het succesvolle restaurant overgenomen van Patrick en Kathleen Van Hoorebeke of Corona sloeg toe. Het echtpaar schakelde noodgedwongen over op afhaalmenu’s, alleen in de weekends. Het kwam traag op gang, maar vooral hun topper ‘ontbijt op zondag voor 15 € ’ bleef scoren. De afhaal weekendmenu’s gingen vooral stijl de hoogte in rond de eindejaarsfeesten en met Valentijn. Men bereikte wekelijks vlot de 185 menu’s. Iedereen content. Stijgende stress Maar toen kwam Pasen met Paasmenu en Paasontbijt. Bang afwachten hoe het publiek zou reageren. De advertentie verscheen 2 weken na elkaar in Taptoe en onmiddellijk kwam er als het ware een niet aflatende golf van bestellingen op gang. Het was alsof er met Pasen voortaan werd gekozen voor een maaltijd of ontbijt aan huis. Vooral het ‘luxe afhaalontbijt’ op zondag bleek weer de favoriete hit. Op Witte Donderdag waren al meer dan 650 ontbijten voor het Paasweekend besteld en een 80-tal lunchmenu’s (5-gangen voor 38 € + fles wijn). Uitbaatster Emiliya begon lichtjes te panikeren want had met haar voorraad niet op zo’n toeloop gerekend. Leveranciers werden ter hulp geroepen, echtgenoot Maarten werd rondgestuurd. Er werd zelfs speciaal naar een leverancier in Nederland gereden voor een nieuwe voorraad kartonnen inpakdozen. Uiteindelijk werd in de loop van Paaszaterdag op 1.000 menu’s (waarvan 700 ontbijten) afgeklopt, en begon men alle verdere bestellingen noodgedwongen af te blazen. Stress sloeg toe: zou men zondagmorgen 7.30 u voor de eerste afhalingen kunnen halen? Acht personeelsleden zouden uiteindelijk 36 uur zonder slapen of rustpauze doorwerken… Want naast het meer logistiek afhandelen van ontbijten, moest ook de kok nog voor 300 middagmenu’s zorgen met keuze uit 8 verschillende ingrediënten… Gelukkig was hier de supervisie van vroegere uitbater Patrick een welkome steun als instant interimkok. 6.000 eieren breken Emilia liet ons achteraf kennismaken met een late blik achter de schermen. “Tot zaterdagnacht werd er nog gebeld om te bestellen”, zucht ze. Uiteindelijk viel alles toch wel (net) tijdig in zijn plooi. De eerste file afhalers begon al om half zeven. Toch even opsommen. 6.000 eieren werden opengebroken, gebakken of gekookt. Tientallen kilo’s Breidelham, kalkoenfilet, fricandon en Schotse zalm werd in duizenden schelletjes gesneden. Honderden liters fruitsap vers geperst en overgegoten in halfliter flesjes. Meer dan vierduizend boterkoeken, croissants, pistolets en sandwiches werden afgebakken en warm gehouden. Honderden potjes yoghurt gevuld. Een assortiment van 4 verschillende soorten kaas (Passendale, Beemster, Oud-Brugge) in 700 potjes en platte schaaltjes gesorteerd. En dat alles samen met enkele stukken fruit (banaan, appel of kiwi) mooi in een kartonnen doos verpakt, aangevuld met boter- en confituurcups, enkele Paaseitjes en per twee dozen één fles Cava. En daarnaast niet te vergeten de simultane inspanningen van de kok samen met Patrick bij de bereiding van de afhaal middagmenu’s. Nieuwe gewoonte ? Klanten toonden zich al langer verrast door het uitgebreide aanbod dat uit zo’n doos tevoorschijn komt. Vers gemaakt, eitjes nog warm, uitzonderlijk gul bedeeld, en verpakt zonder zelf iets te moeten meebrengen. Voor deze prijs all-in van 15 € heeft men hier voor een royaal ontbijt betaald maar een uitgebreide zondagbrunch in ruil ontvangen. Sommigen aten er twee dagen van. Het ziet er naar uit dat deze afhaalgewoonte ook nà Covid een nieuw vast gebruik op zondag kan worden. Piet De Baets