• Meetjesland
Het zijn barre tijden voor handelszaken die door corona gedwongen hun deuren moeten gesloten houden in wat doorgaans dé topmaand van het jaar is. Uit een peiling van zelfstandigenorganisatie NSZ blijkt dat van de contactberoepen (kappers, schoonheidsinstituten) één zaak op de drie vreest voor een faillissement. In de horeca is het al niet veel beter. Maar onder het motto “Elk nadeel heb z’n voordeel” (van de bekende Nederlandse topvoetballer Johan Cruyff) vond Taptoe enkele ondernemers in het Meetjesland die van de coronanood een deugd maken om er straks sterker uit te komen. Hun motto? Investeren. Opleidingen volgen. Innoveren. Het zijn er maar een paar onder de benadeelden die we er uitpikten. Het is voor hun collega’s in verplichte lockdown wellicht grotendeels hetzelfde verhaal. 5 zaken dicht, 15 werknemers thuis Filip Neirynck en Muriel Bollé baten drie schoonheidssalons en twee kapsalons (onder de naam Finesse) uit in Maldegem en Waarschoot. Zij en hun 15 werknemers zitten sinds de tweede lockdown werkloos weer thuis. “Het is nu nog moeilijker”, vertellen ze. “Omdat we geen enkele duidelijkheid of perspectief hebben. We hopen op 1 januari, maar het kan net zo goed ook 1 februari zijn. Toen de overheid weken geleden bekend maakte dat de niet -essentiële winkels weer opengingen, hoopten we even dat wij dat wij er ook bij zouden zijn. Alles gebeurde in onze salons nochtans volgens de regels, heel veilig, zelfs de leden van ons team aten tijdens hun pauze niet samen ! Intussen hebben we zo wel de twee drukste periodes van het jaar moeten missen: eerst de periode van de communiefeesten in het voorjaar en nu de eindejaarsperiode.” Tatoeages verwijderen Maar het koppel laat het hoofd niet hangen. “We hebben al vijf jaar een onlineshop en die marcheerde behoorlijk, maar de verkoop is dit jaar echt ontploft. Ik post elke dag een bericht en zet een product in de kijker”, gaat Muriel verder. “Rijk worden we er niet van, maar het is een gezonde bezigheidstherapie (lacht): ’s morgens kijken wat er allemaal besteld is, de producten inpakken en aan huis leveren. In het voorjaar deden we dat zelfs met de fiets.” En intussen wordt het post-coronatijdperk volop voorbereid. “We zijn al enkele jaren bezig (25 jaar op de Markt van Maldegem, 13 jaar op de Handelskilometer en 10 jaar in Waarschoot, nvdr) en beschikken gelukkig over een stevige buffer. We hebben ons personeel van bij het begin gerustgesteld, want die mensen maakten zich toch zorgen. Maar ze zijn nog allemaal aan boord. En omdat we nu toch veel tijd hebben, hebben we geïnvesteerd in een nieuw toestel om én tatoeages te verwijderen én voor definitieve ontharing op een veilige en pijnloze manier én voor huidverjonging. En we zullen bij de eersten zijn om ons te laten vaccineren, zodra het kan, ik denk dat ook ons personeel dat zal laten doen.” Geen recht op steun “Kan ik u in de namiddag terug contacteren? Ik heb momenteel een online opleiding”, krijgen we als sms’je terug, wanneer Ine Coremans (24) onze oproep niet beantwoordt. Op 15 december zou Ine het tweejarig bestaan vieren van haar schoonheidssalon Beauthé, in het centrum van Maldegem. De jonge vrouw wordt op twee fronten brutaal geconfronteerd met corona. In hoofdberoep is Ine namelijk verzorgende in de thuiszorg. “Ja, daar sta ik ook vaak in de frontlinie in de strijd tegen Covid ”, bevestigt Ine. Ze combineert deze job al twee jaar met een eigen schoonheidssalon, waar je ook allerhande thee’s kunt kopen, vandaar de naam Beauthé. Ook zij maakt van de nood een deugd en probeert nu zoveel mogelijk opleidingen online te volgen. Ine: “Tijdens de eerste lockdown heb ik dit ook gedaan, waarna ik van plan was om nieuwe behandelingen aan het gamma toe te voegen, voornamelijk gericht op gelaatsverzorging. Hiervoor had ik ook al veel praktijkopleidingen gevolgd, voornamelijk in Nederland. Nu doe ik dat dus voornamelijk online, ik volg ook perfectieopleidingen voor nagelstyling en ben bezig met het voorbereiden van een nieuwe website. Ondertussen kunnen potentiële klanten wel terecht net over de grens in Nederland, waar het uitoefenen van mijn job wél is toegestaan…. Aangezien de financiële steunmaatregelen afhankelijk zijn van de bruto omzet van het vorige jaar en ook afhankelijk van de sociale bijdragen, val ik als pas gestarte deeltijdse zelfstandige langs beide kanten volledig uit de boot. Allerlei vaste kosten zoals huur, internet, elektriciteit, Sabam… blijven wel doorlopen. Af en toe heb ik het eens lastig en verlies ik even de moed, maar de volgende dag herpak ik mij terug en zie ik het toch weer zitten…” Opleidingen online volgen Ook Kathleen Matthys, in Kaprijke al 20 jaar aan de slag is als schoonheidsspecialiste in haar Instituut Kathleen, maakt van de nood een deugd. Zo heeft ze onder meer werk gemaakt van een eigen webshop. “Vroeger had ik daar geen tijd voor, maar tijdens deze tweede lockdown heb ik daar pas echt werk van gemaakt. Mensen kunnen hun producten voor nagels en gezichtsverzorging nu bestellen via Facebook, mail of telefonisch en alles wordt klaargezet of aan huis geleverd. Dat is niet iets waar je je hele dag mee vult, maar je blijft toch bezig.” Realistisch is Kathleen echter wel. “Ergens had ik hoop, aangezien ze het op 18 december opnieuw gingen bekijken om ons misschien op 2 januari weer te laten opengaan, maar nu de cijfers niet denderend zijn, hebben ze ons die hoop wellicht weer afgepakt. Om mijn basiskennis uit te breiden en bepaalde technieken verder uit te diepen volg ik opleidingen online en geef les aan toekomstige nagelstylistes.” Maar ook voor Kathleen blijft het uitkijken wanneer ze weer echt aan de slag kan. “Ik heb echt zin om er weer tegenaan te gaan. Ik mis toch zo de job en de klanten”, besluit ze. Stoofvlees met frieten via take-away Ook bij de horeca hakt de coronacrisis er zwaar in. Ook daar blijken er ondernemers die de moed niet opgeven. En die helemaal op de kar van de take-away zijn gesprongen. Zoals Marleen Daneels, al 32 jaar uitbaatster van Het Stadhuis van Raverschoot in Adegem. “Tijdens de eerste lockdown zijn we na een paar weken al gestart met afhaalmaaltijden en eigenlijk viel dat goed mee. Elke maandag was ik content dat er weer wat geld op de rekening stond om openstaande facturen te betalen. Bij het naderen van de tweede lockdown hebben we de kosten gereduceerd door kleinere hoeveelheden te bestellen. En mensen zijn nu ook al meer vertrouwd met take-way. In het begin dacht ik: ‘Wie gaat er nu stoofvlees met frieten komen afhalen?’ Maar blijkbaar willen klanten toch die smaak of dat gevoel vanop restaurant behouden. En veel mensen willen de horeca gewoon ook steunen in deze moeilijke tijden.” Tijdens de tweede lockdown trekt ‘Het Stadhuis’ nu nog meer de kaart van de take-away. Marleen: “We proberen elke week in de menu iets te veranderen aan ons aanbod. Vanaf zondag 13 december openden we ook op zondag en kunnen de wandelaars en fietsers die hier voorbijkomen bij ons terecht voor een pannenkoek, een stuk cake met een kopje koffie of thee of voor een warme chocomelk, die ze dan kunnen meenemen naar onze twee parking. Daar zijn voortaan kampeerwagens (en andere wagens) welkom, waar de klanten de schotels die ze bij ons bestellen, meteen rustig kunnen opeten. Nu mensen vermoedelijk niet kunnen gaan skiën, gaan we ook typische gerechten uit de grote skilanden aanbieden in take-away. Voor ons is het meer dan een bezigheidstherapie, we zijn daar heel intensief mee bezig. Moest ik niet kunnen werken, ik word helemaal tureluur. Ik wil ondernemen. En… het helpt om de facturen te betalen”. Online dansen Als dansschool heeft Dansstudio S-pression in Eeklo evenzeer zwaar te lijden onder de verplichte sluiting. “Tijdens de eerste lockdown het voorbije voorjaar ging onze dansstudio helemaal dicht. Maar op de tweede lockdown waren we beter voorbereid. Alvast de -12 jarigen mogen, in tegenstelling met de eerste golf, blijven indoor dansen. En voor de oudere kinderen gebruiken onze docenten de sociale media, online- en via videolessen. Wekelijks worden er zo’n 25 onlinedanslessen gerealiseerd. Contact tussen docenten en cursisten is mogelijk via Zoom en Skype. Maar voor tieners, die ook al op school onlinelessen krijgen, weegt het gebrek aan afwisseling, vrijetijdsbesteding en sociale contacten zwaar”, vertellen zaakvoerster Sara en haar vader Jan Mussche. En financieel? “Het wegvallen van inkomsten uit activiteiten én het doorlopen van vaste kosten zorgen voor een (hopelijk tijdelijke) terugval in onze financiële buffer, luidt het nog. Maar ook S-pression en haar honderden cursisten staat te popelen om zo snel mogelijk weer de deuren open te gooien. Piet De Baets