VZW Stoomcentrum Maldegem, bij monde van haar voorzitter Koen Goossens, stuurde een reactie naar Taptoe met bedenkingen bij ons artikel aangaande een initiatief van de Minister die een heropening van de spoorlijn Eeklo-Maldegem wil onderzoeken.  Blijkbaar is een en ander niet zo eenvoudig als ze worden voorgesteld.

“Vanuit de VZW Stoomcentrum Maldegem hebben wij volgende bedenkingen bij een heropening, die we u vrijblijvend willen meegeven:
Reeds in 2001 stelde verkeersminister Isabelle Durant een lijst van te heropenen spoorlijnen voor. Vijftien jaar later liggen ze er nog steeds ongebruikt bij, wegens gebrek aan potentieel.
“De heropening van de spoorlijn Eeklo - Maldegem staat haaks op het nieuwe mobiliteitsplan van de Gemeente Maldegem en De Lijn, die snelbussen naar Gent en Aalter wél zien zitten. In Aalter heb je een vlotte overstap op treinen naar Brussel, zonder eerst 45 minuten in een boog rond Gent (via Eeklo) te hoeven rijden, en op een overvol perron in Gent-Sint-Pieters te staan!
“Welke reiziger zal trouwens eerst van Maldegem of Eeklo naar Balgerhoeke sporen, om daar een bus te nemen naar AZ Alma?  Balgerhoeke wordt momenteel 1 keer per uur bediend, en we kennen de allesbehalve vlotte overstap aan station Eeklo waar nochtans wél voldoende bussen rijden.
“Privé weggebruikers zullen tal van overwegen in centrum Eeklo en Maldegem afgesloten zien worden. Verkeer zal moeten omrijden, meer autokilometers, dus meer vervuiling en hogere verkeersdruk in de straten aan de overgebleven overwegen. En er is geen hoop dat fietsen en voetgangers een doorsteek zullen kunnen nemen, want de zwakke weggebruiker wil Infrabel zéker niet op of naast haar sporen zien!
“Exit dus ook het dossier van een fietspad langs de spoorlijn tussen Eeklo en Maldegem, want met treinen aan hoge snelheid is daar geen plaats meer voor!
“De wijken langs de historische spoorweg, en dat zijn er de laatste jaren nogal wat geworden, zullen kunnen genieten van een passage op snelheid van een trein 2 maal per uur, van 5 u. ’s morgens tot 22 u. ’s avonds…
“En tot slot is er de historische ophaalbrug van Balgerhoeke, waar serieus wat kosten aan zullen zijn vooraleer er ooit een normale trein terug over mag of kan rijden.”
 

Tram ?
“Waarom het warm water opnieuw uitvinden? In de Duitse stad Zwickau rijdt een lichte trein tot in het station, en wordt dan als tram een bedding gebruikt doorheen het centrum om de reizigers te halen waar ze zich bevinden, en niet omgekeerd.
“Eens de doortocht van de N9 gehalveerd wegens het afwerken van de ring, zou dit spoor perfect door Eeklo kunnen rijden, de winkels rond het kerkhof aandoen, en via de brede grasstrook in de Blakstraat het AZ Alma bereiken. En verderop tot Maldegem rijden. Even discreet als een tram: https://www.youtube.com/watch?v=mnJc9v1bLZE (zie foto bijlage).

“Op die manier blijft ook de toeristische stoomtrein bestaan, die elk jaar 25.000 bezoekers naar het Meetjesland brengt, diverse evenementen organiseert, en ondersteund wordt door toerisme en cultuur.” (einde bericht)

(PDB)