Vorige week werd in Eeklo de nieuwe stadsgids annex Klapper aan huis besteld. ‘Het ene deel bestaat uit de Klapper, het andere deel is een stadsgids met allerlei info over Eeklo zelf’, zegt communicatieambtenaar Katty Van de Voorde. De uitgave was in handen van NV Mediabooks, Molenstraat 160 C uit Eeklo.

‘Het concept werd voor de tweede maal gebruikt’, legt Katty Van de Voorde uit. ‘Het bestaat uit een combinatie van de Klapper in het ene deel en in het andere deel zit een stadsgids met info over stedelijke diensten en allerlei organisaties in de stad. De Klapper zelf is een handige adressen- en telefoongids. De ‘Redakse’, een werkgroep van Wijkcentrum De Kring, werkte mee aan de leesbaarheid van de stadsgids. De groep zorgde ervoor dat de moeilijke woorden vervangen werden door beter verstaanbare woorden. Waar dat minder makkelijk ging, werd het woord opgenomen in een lijst met zogezegde moeilijke woorden.’

WINWIN
‘Het is de tweede maal dat we de Klapper combineren met een Eeklose stadsgids’, weet Paul Wallaert, die instaat voor de coördinatie en de verdeling van de Klapper. ‘De eerste keer, in 2008, waren de reacties zeer positief en we vonden dat dit voor herhaling vatbaar was. In veel gemeenten en steden wordt een aparte infogids verspreid maar de mensen verliezen die gids dan nogal eens uit het oog. De Klapper wordt echter veel gebruikt door de mensen en ligt meestal dicht bij de telefoon. Wanneer beide delen nu samengebundeld worden, ligt op die manier ook de stadsgids met nuttige informatie binnen handbereik. Een winwin situatie voor de Eeklose burger dus. De nieuwe Klapper werd de voorbije week in meer dan 10.000 bussen gedropt.’