Het Eeklose stadsbestuur besliste om een ontwerper aan te stellen om de N9 in het stadscentrum, ook wel de ‘ Doortocht’ genoemd, helemaal her in te richten. Deze herinrichting zal echter pas gebeuren eens de Eeklose Ring een feit zal zijn. Het is nu al duidelijk dat de kostprijs hiervoor zeker dertien miljoen euro zal bedragen. ‘Daarom wordt dit een dossier dat we slechts op lange termijn zullen kunnen realiseren’, meent schepen Dirk Van de Velde. ‘ Maar we moeten er ons nu wel al op voorbereiden.’

Binnen enkele jaren zou de zuidelijke ontsluiting van de Eeklose Ring af moeten zijn. Eeklo wil dan klaar zijn om zijn ‘Doortocht ‘ aan te pakken. Het Eeklose stadscentrum kreunt nu onder de verkeerslast en de vele files. Er wordt op gerekend dat de Ring dit mobiliteitsprobleem voor een deel zal oplossen. Daarom ook wil men dan de N9 in het centrum omvormen tot een echte stadspromenade waar voetgangers en fietsers absolute voorrang hebben. ‘Er zal dan ook geen sprake meer zijn van het begrip doortocht’, zegt Dirk Van de Velde. ‘We gaan zorgen dat er geen doorgaand verkeer meer mogelijk zal zijn vanaf de Markt. Dat doorgaand verkeer zal namelijk verplicht worden via de toekomstige Ring te rijden. Enkel wie in het stadscentrum zelf moet zijn, zal nog de N9 kunnen gebruiken. Dat moeten we, eens het zover is, heel erg duidelijk maken aan het autoverkeer. Op die manier hopen we dertig procent van het doorgaand verkeer uit onze stadskern te halen. Op dit ogenblik gaan we uit van een kost van minstens dertien miljoen euro’, gaat schepen Dirk Van de Velde verder. ‘Bedoeling is om nu eerst een plan te laten ontwerpen waarbij voetgangers, fietsers en mensen die een terrasje doen prioriteit genieten tegenover het autoverkeer. We willen een heuse stadspromenade creëren waar het gezellig vertoeven is voor mensen die rustig willen winkelen en een terrasje doen. Het is wel duidelijk dat dit een project zal zijn dat we moeten uitspreiden over vele jaren. De kostprijs ramen we nu al op dertien miljoen euro. Een stad als Eeklo kan dit niet zomaar ophoesten. We zullen dus zeker in fases moeten werken.’(Ives Boone)