• Eeklo

Nog steeds “Meester” in brillen en hoorapparaten:

Het lijkt wat gewaagd, te kiezen voor een volledig nieuw interieur in je optiekzaak, de hoge façade een opvallend neutraal witte beurt te geven, aan dit alles een hoge investeringskost uit te geven, maar tóch voor lege etalages te opteren, als bewuste optie bij het opzet…
Dat is wat familie Demeester met al veertig jaar gevestigde optiekzaak op de Markt te Eeklo, heeft aangedurfd. 
Veertien dagen geleden heropenden ze met een complete make-over, buiten maar vooral binnen. Alles luchtig, jong en nóg ruimer. Het resultaat? Een volledig cleane doorkijkwinkel van meer dan 250 m2, naar een geslaagd concept van zoon Timothy. Met meer dan 1.000 brilmonturen van alle grote merken, stuk per stuk individueel op een schaaltje gepresenteerd als onderdeel van een schier eindeloos lange binnen-etalage. Daaronder de nieuwste modellen zonnebrillen waarvoor momenteel een actie loopt. En tezelfdertijd heeft het huis ook een nieuwe logo gelanceerd (zie onder). Men herkent er zowel een bril als een oor in.

Visionair.
Daar op de Eeklose Markt, rechtover de kerk en het stadhuis, draait deze optiekzaak als een van de oudste en meest bekende van de streek. Ondertussen is met zoon Timothy en partner Jessica al volop de tweede generatie ingeschakeld en staan er samen met vader Luc en moeder Nadine dagelijks 4 specialisten in-het-vak ter beschikking. Dat deze familiezaak  - met aan boord een der  eerste gehoorspecialisten van de streek  -  terzelfdertijd uitgroeide tot een toonaangevend Lapperre-centrum voor hoorapparaten, heeft in hoge mate méé haar faam en bekendheid gemaakt. 

Controle op eigen werk.
Luc Demeester: “Na nog eens 19 jaar vonden we dat het tijd was voor weer iets nieuws. Nie­mand kon het geloven want niets leek echt verouderd of nodig. Alles in functie van de bril, was ons motto. Zodat ook wie gewoon iets komt afha­len in de winkel zou getriggerd en geprikkeld worden om met open zicht te ontdekken wat en hoe we zoal aan het doen zijn. Zo is ook de cabine waar de hoorapparaten worden getest en aangepast, volledig gebouwd volgens de nieuwste wetenschappelijke normen. Voor verlichting deden we beroep op ecologisch verantwoorde technieken. We zijn alle vier gediplomeerd voor wat we doen. Jessica is zowel boekhoudster, opticienne als audiologe. Zelf houd ik me het meeste bezig met de hoorapparaten. Timothy en Nadine doen zowel de brilmonturen, optometrie en contactlenzen. Alles gebeurt in het eigen atelier, wat tamelijk uniek is. Maar door dat alles hebben we de volledige controle op wat we aan de klanten afleveren. Want in onze branche draait veel om ambachtelijk werk maar er zit ook een modieus en lifestylekantje aan. Heel veelzijdig en boeiend dus.”
Zoon Timothy (valt bij) : “Jarenlang moest de bril alleen dienen om beter te zien of te beschermen tegen de zon, meestal na een verplicht bezoekje aan de oogarts.
Vrij vlug is de hele business uitgegroeid tot een snel variërend mode item. De explosie aan prachtige designmodellen die de jaren daarop de markt overspoelde was nauwelijks bij te houden. Bij ons vind je dus echt geen goedkope Chinese brillen. Wel die unieke desig­ners zoals Chanel, Dior, Cartier, Prada en het Belgische Theo. Maar ook in kleinere, vaak onbekende merken, kan ik mij uitleven. Het gaat dan meestal om kleinere oplages, maar toch unieke producten die volledig ambachte­lijk worden gemaakt.”
Taptoe: De techniek stond ook in uw vak niet stil?
Timothy: “Tegenwoordig meten we voor iemand die een nieuwe bril nodig heeft systematisch het zicht op met een soort optische computerzuil, die ineens de volledige natuurlijk kijkgedrag van de klant opmeet. Maar dan wel tot op een honderdste van een millimeter nauwkeurig. Een soort à la carte ontleding. De klant kijkt geamuseerd mee, maar beseft de noodzaak en toegepaste nauwkeurigheid nauwelijks. Maar achteraf heeft hij wel ‘paswerk’ in zijn bril zitten! Dat vertaalt zich dan in voelbaar meer comfort en snellere gewenning.”

Lawaaipreventie
Gehoorbescherming wordt steeds belangrijker. Ook de jongeren worden zich hiervan stilaan meer en meer bewust. 
Timothy: “Een van onze specialiteiten zijn de gehoorbeschermers met een compleet nieuwe generatie oordopjes als bescherming bij het uitgaan. We hebben de universele (niet op maat) die ook gebruikt worden voor op het vliegtuig, bij het zwemmen, slapen, tegen party- of muziekoverlast, tegen machinelawaai bij het werk of lawaai op de moto. Maar we maken ook de oordoppen op maat: zwemdopjes voor kindjes, slaapdoppen, of op maat voor festivals of optredens, enz.Ook slaapstoppen tegen nachtlawaai en snurkers zijn veel gevraagd.”

Zonnebrilactie
Momenteel loopt er bij Demeester een zomerpromotie (tot einde augustus) op zonnebrillen. Een twintigtal designmerken bieden in hun montuur enkelzicht zonneglazen op sterkte gratis aan. 
Luc Demeester: “Voor alle andere modellen, zowel voor enkelzicht als voor progressieve zonneglazen met aangepast sterkte, geldt een korting van 50% op de prijs van niet gekleurde correctieglazen.”
“In de zonneglazen op sterkte is de gepolariseerde uitvoering zeer in trek. 

i-lens
Taptoe: Ook trends in de glazen en lenzen?
Luc Demeester: De contactlenzen hebben inderdaad een lange weg afgelegd. 
Samen met 80 collega’s-opticiens hebben we de grootste webshop opgericht waar onze klanten online hun contactlenzen kunnen bestellen.  Alle merken uit een ruim assortiment, ook toebehoren, kan men hierop bestellen. Als leverings/afhaalpunt geef je ùw of óns adres op. De levering gebeurt zeer snel. Maar vooral: goedkoper vindt je nergens meer! Doe gerust de test. Wie bij ons zijn bestelling afhaalt geniet bovendien verder onbeperkt van onze persoonlijke service en professionele begeleiding voor al uw vragen, ook later na verkoop. Het is alsof je bij ons in de winkel bestelt, alleen aan de goedkoopste prijs van het net.”

Piet De Baets