Er is nieuwe communicatie vanuit Infrabel (Belgische Spoorwegen) over de verlenging van de spoorlijn 58 (nu tussen Gent en Eeklo) tot aan Maldegem en over de optimalisatie van spoorlijn 204 naar Zelzate (over Evergem naar Terneuzen) voor personenvervoer.

Het dossier wordt steeds concreter. Als motivatie voor de opwaardering wordt gegeven: een betere ontsluiting van de regio en van de bedrijventerreinen. Studies kunnen opgestart worden vanaf de 2de helft van 2018.

Als eerste stap zal een capaciteitsstudie, een potentieel analyse en een kosten/batenanalyse gebeuren. In functie van de resultaten van de eerste stap worden de studies naar  de technische haalbaarheid, de concrete projecten en het vergunningstraject opgestart.
Het project voorziet ook in de opmaak van een GRUP, plan MER en een omgevingsvergunning voor de 2 lijnen. Momenteel wordt geschat dat een omgevingsvergunning bekomen kan worden op een termijn van 6 jaar.
Voor het afschaffen van de overwegen kunnen de studies opgestart worden vanaf 2019. De uitvoering van de werken kan starten vanaf 2021.

Voor de Lijn 58 behoren tot de mogelijke maatregelen:

  • Het afschaffen van overwegen
  • Spoorwerken (bijkomende wissels, wijksporen, …)
  • De aanleg van een nieuw spoor tussen Eeklo en Maldegem
  • De opwaardering van 3 stopplaatsen (Balgerhoeke, Eeklo-Noord, Maldegem)

Voor de Lijn 204 behoren tot de mogelijke maatregelen:

  • Het opdrijven van de snelheid van 40 naar 80 km/u.
  • Spoorwerken (bijkomende wissels,  aanleg van een wijkspoor)
  • 1 km bijkomend 2de spoor
  • Nieuwe bedding tussen Gent Noord en Zelzate.

Tijdswinst
Voor wat de lijn van Maldegem naar Eeklo betreft wordt de vraag opnieuw actueel voor wie deze verbinding interessant kan zijn? Een dagelijkse pendelaar vanuit Maldegem naar Gent gaf ons daarover volgende bedenking:
“Om nog even op je vraag terug te komen naar het aantal personen die gebruik zouden maken van een dergelijke verbinding, wou ik nog kwijt dat ik me kan inbeelden dat pendelaars uit de streek, die nu naar het station van Aalter rijden (en er hun auto bijna niet meer kwijt geraken) veel liever gewoon in Maldegem zouden opstappen richting Eeklo naar Gent. Als die trein je in een half uur (momenteel 35´) tot Sint-Pieters kan brengen, hebben we ook nog eens behoorlijke tijdswinst. De snelheid van de trein moet dan iets omhoog en men spreekt over het afbouwen van het aantal stops (o.a. Evergem of Sleidinge zouden geschrapt worden).”

(PDB)