Vrijwilligers van het Maldegemse Stoomcentrum hebben opnieuw een restauratiewagen van de befaamde trein Oriënt Express kunnen redden van de sloophamer.

De wagon, gebouwd in 1927 in Italië, kwam in 1986 in Brussel terecht en deed dienst als horecagelegenheid in The Village van Bruparck. Die attractie sloot echter de deuren en het voertuig stond er te verkommeren. De Oriënt Express is een begrip in de treingeschiedenis en werd in talloze films als decor gebruikt. Ook in 2012 slaagde het Stoomcentrum er al in om een wagon van het beroemde treinstel aan te kopen. ‘Het is terug de bedoeling om het rijtuig te restaureren’, zegt Rik Degruyter van het Stoomcentrum. ‘Daarna zal het bijvoorbeeld dienst kunnen doen tijdens onze talrijke gastronomische ritten. Ik schat dat de restauratie een tweetal jaar zal duren.’

Restauratie

De Oriënt Express is een beroemde trein die bij velen tot de verbeelding spreekt, maar weinigen weten dat deze trein een Belgische uitvinding is! De Luikse bankier Georges Nagelmackers was geïmponeerd door de Amerikaanse Pullman-treinen, en besloot in Europa een systeem van slaapaccommodatie voor treinreizigers te ontwikkelen dat nog luxueuzer en comfortabeler was dan wat hij gezien had in de Verenigde Staten. In 1876 richtte hij de Compagnie Internationale des Wagons-Lits op. Met steun van onder meer het koningshuis van België startte dit bedrijf in 1883 met de legendarische spoorwegverbinding Oriënt Express tussen Parijs en Istanboel. Reeds in 2012 werd een eerste rijtuig van deze beroemde trein in België gerecupereerd door het Maldegemse stoomcentrum. In 2018, 135 jaar na de oprichting van de Oriënt Express, wordt door een medewerker van datzelfde treinmuseum in Maldegem nu een tweede rijtuig van de sloop gered. Het rijtuig zal na zoveel mogelijk grondige restauratie naar de originele toestand, terug haar originele spoorwegfunctie krijgen tussen Eeklo en Maldegem.

(PDB)