Sinds vorige vrijdag is de nieuwe website van de stad Eeklo online. Bezoekers kunnen alle mogelijke info terugvinden via een handige menustructuur. ‘In die structuur zitten vijf grote blokken met informatie, daarnaast nog een toepassing ‘Mijn Eeklo’, een Uit-agenda, een link naar Facebook en Twitter, een bedrijvengids en een digitale balie’, aldus communicatieambtenaar Katty Van de Voorde bij de voorstelling van de nieuweling.

‘Omdat we het belangrijk vinden dat de info die mensen zoeken snel kan teruggevonden worden, bedachten wij een menustructuur die veel gelijkenissen vertoont met de structuur in Het Eikenblad, de structuur van Eeklo op Digitext en in de stadsgids’, legt Katty Van de Voorde verder uit. Er zijn zes grote rubrieken: Wonen &Leven, Leren & Werk, Eeklo Leeft!, Informatie, Mobiliteit &Werken, Bestuur & Diensten. In de toepassing ‘Mijn Eeklo’ kan de Eeklonaar terecht voor informatie op maat. Hij of zij kan zich inschrijven voor een heleboel digitale nieuwsbrieven. Door middel van de elektronische identiteitskaart weten we bijvoorbeeld ook waar iemand woont. Zo kunnen we via ‘Mijn Eeklo’ aan de betrokken inwoners melden wanneer er huisvuilophaling in hun straat is en bijvoorbeeld een lijst maken van de dichtstbijzijnde dokter, tandarts, apotheker of wijkagent. Ook wegenwerken of wegomleidingen kunnen we op die manier meegeven.’


BALIE
‘De website is niet alleen zeer functioneel, ze oogt ook zeer energiek en dynamisch’, gaat Katty Van de Voorde verder. ‘Op de startpagina tonen wij via de Uit –Agenda alle Eeklose grote en kleine evenementen. Als organisatoren bovendien hun evenement toevoegen aan onze stadsagenda, komt het evenement automatisch op de website van de Morgen, Humo, Ketnet en Radio 2. Er is ook veel aandacht besteed aan de nieuwe communicatiemedia. Er zijn knoppen naar Facebook en Twitter en via ‘Eeklo in beeld’ kunnen mensen eigen foto’s van evenementen toevoegen via de toepassing flickr.com. De laatste acht foto’s worden automatisch getoond. In de verenigings- en bedrijvengids zitten verder alle contactgegevens, een korte beschrijving en een link naar de betreffende website van het bedrijf of vereniging. Helemaal nieuw op deze website is tenslotte de digitale balie. Er is zowel een loket voor de inwoners als een ondernemersloket. In deze digitale balie wordt bijvoorbeeld de te volgen administratieve weg bij een huwelijk of een verwarmingstoelage uitgelegd. Indien onze administratie hiervoor gegevens nodig heeft, wordt er ook een digitaal formulier aan gekoppeld. Tekenen kan dan via de elektronische identiteitskaart. Zo bespaart de burger een bezoek aan onze echte loketten.’