(Let op. Het lezen van deze waargebeurde anekdote kan onnozel en vergezocht overkomen !)
Ondergetekende kreeg begin vorige week op zijn privé adres in Merendree (Nevele) een geel voorgedrukt kaartje van Bpost in de brievenbus om te melden dat er voor Taptoe een onvoldoende gefrankeerde zending was toegekomen.
Met de vraag “om 1,74 € in de vorm van postzegels aan te brengen in een kadertje links onderaan en dan terug te sturen (ongefrankeerd). Daarna wordt de zending u bezorgd.” (Zie afdruk)
Probleem: op postzegels staat al jaren geen aanduiding van nominale waarde meer gedrukt. Alleen nog een cijfertje 1 of 2 met een cirkeltje rond (zie voorbeeld).


Geen rond getal
Ik stelde mij dus de vraag “hoeveel postzegels zitten er in 1,74 € ? Hoe kan ik daar info over verkrijgen? Ik checkte op de website van Bpost. Ik tikte in: “Brieven frankeren voor België”. Daar staat mooi genoteerd : 0,84 € (zie print screen). Ik deelde 1.74 € dus door 0,84 € om te weten hoeveel postzegels ik moest kleven. De uitkomst gaf echter geen rond getal zoals verwacht, maar een getal met 7 cijfers na de komma: 2,0714285. Wat nu? Met twee standaardpostzegels van 0,84 x 2 = 1,68 kwam ik niet toe. De post vraagt mij om 1,74 € bij te plakken… Ik blijf met een tekort van 0.06 € zitten … Bestaan er wel postzegels met die waarde? Hoe kan ik bijplakken? ”

Voorgedrukt kaartje
Maar ik heb geluk. Op de ommezijde van mijn briefkaartje staat het telefoonnummer van het kantoor Nevele gedrukt. Niet zeer courant, want telefoonnummers van Belgische postkantoren worden de laatste jaren angstvallig geheim gehouden voor het publiek en vervangen door één algemeen centraal nummer waar soms na ettelijke minuten geduld (“er zijn nog 6 wachtenden vóór u”) een vraag genoteerd wordt voor later antwoord. Althans, dat helpt de particulier meestal niet onmiddellijk verder.
Maar ik krijg in het postkantoor van Nevele een vriendelijke beambte aan de lijn. Ik vraag vooraf naar de identiteit van de afzender op de te weinig gefrankeerde enveloppe maar er blijkt geen afzender op de bruine enveloppe van groot formaat te staan.
De beambte antwoordt dan dat de huidige tegenwaarde van 1,74 euro gewoon twee klassieke postzegels bedraagt. Op de vraag wat dan de tegenwaarde van 1 postzegel is wordt 0.87 € geantwoord.
Oei. Ik protesteer lichtjes en verwijs naar de officiële website van Bpost waar ik zopas een andere waarde zag genoteerd. “Een ogenblikje mijnheer, ik spreek met iemand van mijn retail-collega’s !”
Enkele ogenblikken later: “Mijnheer, de waarde van 1 postzegel is wel degelijk 0,87 € hoor.”
Ik: “Waarom wordt op het kaartje dan niet simpel 2 postzegels gevraagd i.p.v. 1,74 € ?”
“Omdat de kaartjes oud zijn en er alleen met voorgedrukte blokjes plaats is voorzien voor het invullen van een aantal cijfers in euro”, is het ontwapenend antwoord. Kaartjes dus, bedenk ik stilletjes, uit een voorraad van 12 jaar of meer geleden, toen nog gewoon een geldwaarde op postzegels werd gedrukt.

Twee waarden
Mijn nieuwsgierigheid blijft echter gewekt en ik keer terug naar de website van Bpost. Ditmaal tik ik “Bpost tarieven 2018” in. En inderdaad, vanaf 1 maart 2018 blijkt het tarief 0,87 € te zijn. Maar toch, bij volume aankoop (minimum 10 postzegels) wordt de waarde van 1 zegel per uitzondering gereduceerd tot 0,84 €.
Mijn startprobleem blijft onopgelost. Voor mijn firma koop ik mijn postzegels wel degelijk in grote aantallen en betaal maar 0,84 per stuk…
Van lieverlee kies ik als oplossing dan maar voor de snelste en minst moeilijke weg: twee postzegels gekleefd en ’s anderendaags komt mijn onvoldoende gefrankeerde zending, waarvoor blindelings vooruit werd betaald, toe.
Blijkt vlug dat het om een waardeloze reclameactie gaat die meteen in de papiermand verdwijnt…

Retorische vraag: mag ik de zending prompt retourneren en Bpost het strafport van 1,74 euro terugvragen?