Terwijl ten gevolge van het faillissement van Thomas Cook België overal ter wereld meer dan 600.000 reizigers gestrand zaten en geen enkele reiziger die er had geboekt nog kon vertrekken, is huwelijksfotograaf Vergauwe enkele nachten na elkaar drijfnat wakker geschoten.

Maanden geleden heeft hij voor 35 personen, waaronder ettelijke bruidsparen, bij Thomas Cook geboekt voor een glansreis naar Bali…
Gino Vergauwe: “Water en bloed heeft het mij gekost en een fortuin aan telefoontjes naar Bali en Hongkong  Na moeilijke onderhandelingen heb ik van Thomas Cook, afdeling Incentives,  kunnen bekomen dat ikzelf als reisagent in hun plaats mocht optreden wat de omkadering betreft. Ik had al een voorschot betaald, maar dat krijg ik terug van het garantiefonds. Door mijn jarenlange contacten met een plaatselijk agent in Bali - hij heeft vroeger al mijn reizen in Zuidoost Azië en Cambodja geregeld - viel dàt deel van de 17-dagen reis al buiten boord. Geen klein bier: 4 hotels, rondreis, reisleiding, entrees, shows, fees en bussen, dat wordt allemaal ter plaatse geregeld. Oef! En ik had gelukkig geboekt bij Cathay Pacific, de vliegtuigmaatschappij die op Bali vliegt vanuit Zaventem.”
Eind goed, al goed?
Op 24 oktober vertrekken 35 mensen wellicht met een zucht van verlichting voor een exotische tweede huwelijksreis die al langer gekoesterd werd.

Eco-reizen
Ook even naar Pascale De Wulf van het reisbureel Archipel in de Eeklose Boelare gebeld. Wat heeft zij allemaal aan moeilijkheden met haar klanten in het buitenland meegemaakt?
Pascale: “Ik moet hout vasthouden. Ik heb geen dossiers bij Thomas Cook omdat ik al langer - sinds 2011 - achterdocht had bij hun strategie. Ik verkocht wel TUI, Pegase (niet failliet) en reizen op maat. Als zelfstandig reisagent heb ik ook geen verplichtingen aan touroperators en moet ik ook niet verplicht cijfers halen. Ik ben 32 jaar bezig en kan voor elk type klant onafhankelijk de juiste reis aanbieden.”
Taptoe: Geen last van internet-bookers?
Pascale: “Om langs om minder eigenlijk. De terugkeer naar de reisbureaus is terug ingezet. En dat zal met dit faillissement sommige mensen wel doen nadenken. Het garantiefonds kunnen ze niet inschakelen, ze weten nooit zeker wat ze zullen aantreffen bij aankomst op de vakantiebestemming en ze zijn uren bezig. Soms ben ik goedkoper dan via internet, via een speciale goedkope site die alleen toegankelijk is voor reisagenten.”
Taptoe: Voel je al de invloed van de klimaatprotesten? Meer trein- dan vliegtuigreizen?
Pascale: “Stilaan wél. Eerlijk gezegd ben ìk het die klanten tracht te motiveren om binnen een straal van 1.000 km eerder de auto of de trein te nemen. Een moeilijke opdracht als je weet dat je met Ryanair voor slechts 19 € ter plaatse wordt gebracht (lacht). Maar ik specialiseer mij nu ook in het aanbieden van Eco-reizen en ik voel dat dit door velen wel gewaardeerd wordt.”

Piet De Baets