De Sentse oppositiepartijen zijn niet te spreken over het vroegtijdig stopzetten van het contract tussen de gemeente en de organisatoren van de BeNeLadiestour. Dat bleek nog maar eens tijdens de jongste gemeenteraad. Vooral schepen van Sport Carlos Bonamie bleek de gebeten hond.

De feiten. Zes jaar lang organiseerde Sint-Laureins mee in de BeNeLadiestour, een wielerwedstrijd op het hoogste UCI-niveau voor vrouwen. Vijf jaar was Sint-Laureins de start– en aankomstplaats.  Eén jaar vervulde Watervliet die rol. De koers was er gekomen nadat toenmalig sportschepen Robert Soberon (N-VA) hiervoor zijn hand in het vuur stak binnen het schepencollege. De prijs van een coalitie noemde sommigen destijds de overeenkomst. Met nog één jaar te gaan op de teller zette de gemeente Sint-Laureins, nu zonder N-VA in de bestuursboot, het contract met BeNeLadiestour-organisator Geert Stevens vroegtijdig stop. Te duur klonk het in de eerste berichten hieromtrent.

Duidelijke reden
De Sentse oppositiepartij CD&V, gesteund door onafhankelijk raadslid Johan Francque, wilde tijdens de jongste gemeenteraad nu wel eens het fijne van deze beslissing weten. “Er is al veel media-aandacht geweest rond het verbreken van het contract” stelde CD&V-kopman Patrick De Greve. “Contracten zijn er om nageleefd te worden. Jullie moeten wel bijzonder goede redenen gehad hebben om één jaar voor de finish alles in het water te gooien. Waarom ? En wat heeft dat aan de gemeente wel niet gekost” wilden zowel CD&V als Francque weten. Sportschepen Carlos Bonamie (Samen) verduidelijkte de vragen. “De oorspronkelijke datum werd door de organisatie gewijzigd en kwam nu plots op 11 juli te liggen. Een datum waarop het met de 11-juli-viering al bijzonder druk is in de gemeente. Bovendien zijn heel wat werklieden van de technische dienst in vakantie. Zij hebben een erg zware taak binnen de wedstrijdorganisatie.”  Bonamie was ook niet te spreken over het toenmalig contract dat naar verluidt erg oppervlakkig zou zijn opgemaakt. “Een vodje papier waarmee men alle kanten opkan” noemde de schepen het document, terwijl hij zwaaide met een contract van de Ronde van België voor vrouwen waar volgens hem wel alles duidelijk in beschreven was. Burgemeester Van de Moere ( Samen) kwam zijn schepen te hulp met een berekening van de kosten. “Naast de kost van 12.500 euro aan de organisatoren, moesten we nog eens zowat 20.000 euro neertellen voor bijkomende kosten” becijferde de burgemeester.  “Het leek ons beter daar nu meteen een punt achter te zetten en te kiezen voor een minnelijke schikking van net iets meer dan 10.000 euro. Zo besparen we dit jaar 20.000 euro.” Raadslid en voormalig N-VA-schepen Francque haalde tot slot fel uit naar schepen Bonamie. “Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat vooral jij achter het verdwijnen van de wedstrijd zit” opperde Francque. “Contracten zijn er om nageleefd te worden. Als dat vodje papier niet goed was, dan zitten er nu nog steeds een aantal schepenen aan tafel die het destijds ook mee hebben ondertekend. Hen horen we niet! Het stopzetten van de koers is een beleidsbeslissing uit deze legislatuur waar we ons moeten bij neerleggen, maar mooi is anders.”

(LK)