Het is op één van de warmste dagen van het jaar dat we een bezoek brengen aan uitgeweken Maldegemnaar Lieven Standaert. Hier in het Wase Kemzeke werkt hij aan zijn magnum opus: een Zeppelin. 'Hoe ik op het idee gekomen ben? Dat weet ik al lang zelf niet meer. Ik was niet geobsedeerd door Zeppelins. Het is gegroeid tijdens het jaar dat ik productontwikkeling studeerde. Ongelooflijk wat voor zotte school dat daar was!'
Momenteel woont Lieven Standaert in de Hertsdeinstraat op het Zuid in Antwerpen. Na zijn studies als ingenieur-architect in Gent volgde hij in 2000 een jaar productontwikkeling aan de Antwerpse Henry van de Velde-designhogeschool. 'Sommige mensen studeren daar dan af en gaan dan bijvoorbeeld fruitpersen ontwikkelen. Pas op, op zich is dat respectabel werk! Ik zie mijn project meer als een vertraagd afstudeerwerk. Ik had ook iets anders kunnen doen; ik ben niet beginnen bouwen vanuit het idee: 'Hoe maak je een Zeppelin?' Ik ben begonnen vanuit het idee 'waterstof'.'

Een luchtschip dat zijn eigen brandstof vernieuwt...
De Aeromodeller2, dat is de naam van de revolutionaire Zeppelin waaraan Lieven Standaert in de gebouwen van Verbeke Foundation in Kemzeke werkt. Het luchtschip van Lieven heeft twee heel grote propellers. Het verschil met andere luchttransportmiddelen is dat het luchtschip niet hoeft te landen. Op het moment dat de brandstof op is, gaat het als ware voor anker; het hangt dan aan een kabel, net als een vlieger. 'De zeppelin keert dan zijn propellers om; die gaan dan werken als windmolens die elektriciteit genereren en met elektriciteit en water kan je waterstof maken.'
De waterstof, de brandstof voor de motoren, wordt dan opgeslagen in het schip, dat op zijn beurt terug verder kan vliegen.
'Een goed ontwerp is meer dan één idee. Mijn zeppelin is een beetje zoals een zeilschip, hij is niet gemaakt om op tijd aan te komen.'
Lieven Standaert vertelde ons ook zijn mening over de economische toepassing van zijn Zeppelin. 'Ik wil deze Zeppelin bouwen omdat hij een verhaal te vertellen heeft. Er is niet voor alles een economische toepassing. Je kan ook iets bouwen omdat het goed is; de juiste oplossing is. Mijn project staat buiten de economische context. De ideale aandeelhouder is iemand die wil meevliegen.'
Lieven Standaert schat dat hij om zijn project te kunnen realiseren ongeveer een kwart miljoen euro nodig heeft.
'Ik ben van plan om aandelen van het project te verkopen. De winst is dan het recht om mee te vliegen.'
Lieven Standaert benadrukt ook de ecologische voordelen van waterstof. 'Het gebruik van waterstof als brandstof is een gesloten cyclus. Waterstofgas heeft de unieke eigenschap dat als je het verbrandt, je enkel waterdamp krijgt als uitlaatgas. Dat maakt van waterstof een fantastische energiedrager. Van alle alternatieven om benzine te gaan vervangen, is waterstof de meest radicale, meest fantastische en meest elegante oplossing. Vergeleken met waterstof zijn biobrandstof en herlaadbare batterijen prutswerk! Met waterstof zitten we goed voor de volgende duizend jaar!'

HINDENBURG
Sinds de ramp met de Hindenburg, de Zeppelin genoemd naar de Duitse veldmaarschalk en later rijkspresident Paul von Hindenburg, heeft waterstof een slechte reputatie. Lieven Standaert onderzoekt nu hoe het brandgevaar bij een zeppelin met waterstof tot een minimum kan worden beperkt. 'Ik heb testen gedaan met een dubbele wand gevuld met stikstofgas; als er dan brand ontstaat, brandt het trager. Als het brandt zal het 30 keer trager gaan en op een beheersbare manier. Wetenschap gaat trouwens over research en niet over het eindresultaat. Als dit ooit werkt, is dat niet omdat ik slimmer ben dan anderen, maar omdat ik koppiger ben en mij erin vastbijt. Ik geloof dat technologie de wereld kan verbeteren!'

Artist in residence bij de Verbeke Foundation in Kemzeke
Lieven Standaert vond ook inspiratie bij de kunstenaar Panamarenko. En het ontwerp van zijn aeromodeller2 kadert nu ook in de kunsttentoonstelling Artificial Nature. Deze tentoonstelling brengt werk samen van kunstenaars die de relatie tussen de mens en zijn natuurlijke omgeving in vraag stellen. In januari 2008 startte de Verbeke Foundation met een artists-in-residence- programma. Kunstenaars worden uitgenodigd om in de Verbeke Foundation hun werk te maken. Ze leven, werken, eten en slapen daar ter plaatse. Ook Lieven Standaert werkt momenteel op die manier in Kemzeke en is op die manier een wetenschapper-kunstenaar.
'Een windtunnel huren in Delft kost 1.700 euro per week. Dat is vrij veel geld. Daarom heb ik hier mijn eigen windtunnel gemaakt. Vandaag ben ik bezig geweest met het herontwerpen van de rail waaraan ik mijn Zeppelin voorttrek. Hij was niet stabiel genoeg.' Op zondagnamiddag voert Lieven Standaert in Kemzeke testen uit.  'Tot eind september doe ik elke zondag testen. Dit onder voorbehoud dat er niks fout gaat! De mensen checken dus best even de website!' Een must voor iedereen die houdt van een wetenschappelijke en avontuurlijke uitstap op zondagmiddag! (MW)