In de week van 27 november vierde Carrefour Eeklo (aan het rond punt op het einde van de K.Albertstraat) - in het oude pand van VW De Baets - een eerste verjaardag. De jonge uitbater en Eeklonaar Yannick Haemers  (29) wou dit doen op een vrij originele manier. Hij kocht de volledige eerste acht pagina’s van Taptoe en vulde de bladzijden met een vijftigtal feest- en eindejaarsaanbiedingen. Maar omdat we ook in de laatste week vóór Sinterklaas waren, had hij daarin een volle bladzijde voorbehouden voor de allerkleinsten van zijn klanten. De bladzijde bestond uit een tekening die kinderen moesten uitknippen, op een licht kartonnetje kleven, kleuren en dan samenvouwen tot een knutselschoentje.

Wie zijn schoentje vóór 6 december binnenbracht mocht het enkele dagen later terug afhalen. Sint Niklaas en zijn Pieten vulden inmiddels alle schoentjes boordevol lekkers,  met een zakje snoep ernaast als extraatje (foto). Een bijzonder gulle Heilige Man en zijn knechten hadden hiermee onverwacht hun handen meer dan vol, want niet minder dan 327 schoentjes werden binnengebracht… Een onverhoopt succes voor dit origineel idee van Yannick, die zelf stomverbaasd bleef staren naar enkele gestapelde rijtjes vol knutselwerkjes.

Ecofreak(s)
Maar onze bedrijvige uitbater, die het vak heeft geleerd bij zijn moeder in Nevele en zijn oma in Waarschoot, beiden uitbaters van een Carrefour, zou nog meer redenen krijgen om samen met zijn personeel (gemiddeld 28 jaar oud) het initiatief te zien exploderen.
In de Taptoe bladzijden stonden ook 9 uitknipbonnen met telkens een gratis geschenk voor klanten die voor minimum 10 euro aankochten. Elke dag een ander geschenk, maar wel telkens de moeite van het langskomen waard: een zakje paprika chips, een potje aardbei confituur, een handzeeppompje, een pakje met 25 Sprits-koekjes, enz. Bij de leveranciers was op voorhand een behoorlijk aantal van deze geschenkjes besteld en men was op een min of meer verwachte toeloop voorbereid.
Maar… Wie had gedacht dat meer dan 3.200 bonnetjes, voor evenveel geschenkjes, zouden uitgeknipt worden, goed voor gemiddeld 350 per dag? Hier werden abnormale records gebroken.
Er was ook een actie “plastiek besparen”. Alle warenhuizen volgen heden deze trend. Yannick, zelf een ecofreak, wou deze actie uitbreiden door er een extra dimensie aan te geven: wie zich (om overbodige plastiekverpakking uit te sluiten) met eigen potjes of schaaltjes aanbood aan de afdeling charcuterie en slaatjes om zichzelf te bedienen, kreeg 10 % korting. Als het resultaat van deze test zou meevallen, kon dit de aanzet worden voor meer acties in die zin. De uitslag was meer dan bemoedigend: 898 vellen verpakkingspapier en meer dan 1.200 plastiek zakjes werden uitgespaard tijdens die eerste twee weken dankzij een massa bewuste consumenten met respect voor het milieu.
Voorlopig eindresultaat van dit alles (tot 15/12)?
Zou Yannick zo openhartig zijn om ons enkele cijfers van zijn succesvolle actie prijs te geven?
Yannick Haemers: “Ik heb inmiddels al weken dagelijks met open mond naar deze geslaagde verjaardagsactie gekeken en ondervonden hoe goed Taptoe overal wordt gelezen. Mijn oma in Waarschoot had mij dat trouwens voorspeld (knipoogt). En de eigenlijke hoogdagen voor de  Kerstmis- en Oudejaarsshopping moeten voor ons nog komen. Ondertussen deelden we al 3.900 (!) nieuwe klantenkaarten uit en we zien nieuw gewonnen klanten terugkomen. Vooral op zondagen is het hier de hele dag een drukte van jewelste. Een mooi compliment voor dit alles kreeg ik van de directie van Carrefour in Brussel die mij zegde dat ze dat nog niet elders bij een verjaardag hadden zien gebeuren. Ik heb blijkbaar wel heel goed gescoord daar hogerop…”(lacht).

Piet De Baets