Het tracé van de oude spoorwegbedding tussen Eeklo en Kaprijke wordt, zo goed als zeker in 2013, omgevormd tot een fietspad. De modale fietsers zal dan vanuit Eeklo tot in Kaprijke kunnen fietsen in de zone waar vroeger de trein reed. Bedoeling is om het traject volgend jaar door te trekken van Kaprijke tot Bassevelde zodat men gemakkelijk van uit Eeklo tot in Zelzate kan pedaleren.  Het dossier van de oude spoorwegbedding heeft de jongste jaren heel wat stof doen opwaaien in Kaprijke en Lembeke. ‘Er is heel lang gewerkt om alles op zijn pootjes te laten vallen’ zegt Kaprijks mobiliteitsschepen Stijn Coppejans. ‘Het was een vrij geladen dossier waarbij we lang naar een draagvlak hebben moeten zoeken. Nu dit er eindelijk is willen we de zaak snel vooruit laten gaan. We hebben steeds gewerkt vanuit het idee  dit project is heilig, het traject niet. Hiermee willen we aangeven dat het fietspad er moet komen, of dat altijd exact de spoorwegbedding moet volgen was een andere zaak’. 

Met de aanleg van het fietspad op de oude spoorwegbedding tussen Eeklo en Kaprijke komt fietsen over lange afstand dus alweer een stukje dichterbij. ‘Het fietspad zelf wordt aangelegd en bekostigd door de provincie’ gaat Coppejans verder. ‘Bedoeling is om binnen afzienbare tijd opnieuw al fietsend van Eeklo tot in Zelzate te kunnen rijden. Waar vroeger de trein reed, zullen straks fietsers kunnen rijden’. Momenteel ontbreek het stuk tussen Eeklo en Bassevelde nog. ‘Daar komt gelukkig verandering in’ blikt Coppejans vooruit. ‘De afgelopen jaren hebben we met de diverse aangelanden de situatie ter plaatse bekeken en mogelijke problemen opgelost. Op die manier kunnen we tegemoet komen aan de verzuchtingen van heel wat mensen. De realisatie van de missing link zal in twee fases gebeuren. Het eerste deel vormt het stuk tussen Eeklo en Lembeke’. In deze strook kan de bedding zowat perfect gevolgd worden. 

 

Kaprijke-Bassevelde

‘In het stuk tussen Kaprijke en Bassevelde, zal dit minder vlot gaan’ gaat Coppejans verder. ‘Omdat de spoorwegbedding daar dwars door enkele hoeves loopt, moeten we het oorspronkelijke traject een beetje verlaten. Toch wordt ook hier het pad aangelegd. Zo wordt fietsen opnieuw mogelijk van Eeklo naar Zelzate.’ De aanleg van dit fietspad zorgde aanvankelijk voor heel wat onrust bij de burgers langsheen het traject. ‘We hebben heel het dossier persoonlijk met iedereen doorgenomen’ weet de schepen. ‘Tal van infovergaderingen en persoonlijk gesprekken hebben de negatieve ideeën rond het project doen omkeren in een positieve spiraal. Tijdens het jongste openbaar onderzoek kwam slechts één bezwaarschrift binnen. Ook dat probleem werd opgelost. Zo kan fietsen opnieuw een plezier worden’. Het traject werd door de Kaprijkse raad goedgekeurd met 11 stemmen voor en 5 onthoudingen. Enkel raadslid Stefaan Lippens stemde tegen. ‘Als alles normaal verloopt’ besluit Coppejans, ‘kunnen de voorbereidende werken voor het eerste deel (Eeklo-Kaprijke red) nog voor de zomervakantie van start gaan. Fietsen zelf moet lukken tegen eind dit jaar’. Het tweede deel volgt wellicht in 2014.  (LK)