Het telefoontje dat zijn leven redde…

Volgende maand, op 22 maart, zal het precies één jaar geleden zijn dat een aanslag in het luchthavengebouw van Zaventem 35 levens kostte en nog eens 340 gewonden. Het heeft sindsdien ons leven en het wereldbeeld van België voor altijd opgezadeld met een onderhuids aanwezige niet meer weg te cijferen angst. De man die ongewild de allereerste foto’s van deze ramp de wereld instuurde is de bekende brouwer uit Ertvelde: Jef Versele, de grote baas van brouwerij Van Steenberge. Onlangs heeft deze eigenaar van de bieren Augustijn en Gulden Draak zijn brouwerij volledig vernieuwd en zo kwam zijn ijzingwekkend verhaal terug in de belangstelling. Op een haar na heeft Jef de aanslag overleefd. Hij stond namelijk net op het punt in te checken voor een vlucht naar Rome toen de beltoon van zijn gsm hem voor een gesprek naar buiten lokte. Toen hij minuten later opnieuw de vertrekhal binnenging ontplofte de eerste bom …(PDB)

(Nieuw) leven in de brouwerij

Na anderhalf jaar zijn de werkzaamheden aan de nieuwe ‘koude blok’ van brouwerij Van Steenberge in centrum Ertvelde voltooid. De brouwerij heeft de ingebruikname feestelijk ingezet in het weekend van 28 en 29 januari jl. Meer dan 8.000 bezoekers kwamen langs voor een rondgang in de nieuwe productieruimtes en een bezoek aan de eigentijdse “Bar Baptist” op de bovenste verdieping. De opbrengst van dit openingsweekend ging integraal naar de nabijgelegen basisschool VBS Ertvelde voor de herinrichting van de speelplaats. Tijdens de Open Bedrijvendag van zondag 1 oktober einde dit jaar, zal de brouwerij haar deuren opnieuw open stellen voor het publiek. Dan kan de volledige brouwerij bezocht worden, inclusief de brouwruimte en de kelders voor de nagisting.

Stijgende vraag

Brouwerij Van Steenberge staat al 6 generaties voor pure kwaliteit, onafhankelijkheid en inspirerend vakmanschap. In 2016 produceerde de brouwerij 110.000 hectoliter bier. Door de vernieuwing en uitbreiding wordt gemikt op een productie van 150.000 hectoliter per jaar. Er werd een omzet gerealiseerd van 16,7 miljoen euro en men stelt momenteel 41 personen te werk. Hun bekendste bieren zijn Gulden Draak, Piraat en Augustijn en meer dan 85% van de productie wordt uitgevoerd naar meer dan 65 landen. Reeds in december 2012 werden de eerste voorbereidingen voor de vervangings- en uitbreidingsinvestering gestart. Vijf jaar later zijn de nieuwe gist- en lagertanks terug gevuld en werd het eerste ‘Gulden Draak’ brouwsel in een nieuwe tijdelijk jasje gestoken, speciaal voor de gelegenheid ontworpen. Eigenaar-brouwer Jef Versele: “Concreet is het volledige productieproces herbekeken, dit wil zeggen dat alles van na de brouwzaal tot voor de bottelarij is geanalyseerd en aangepast. Dit laat ons niet alleen toe de kwaliteit nog beter te bewaken, maar eveneens om dubbel zoveel te produceren in de toekomst. Deze beslissing werd niet alleen genomen om de toenemende groei van onze internationale merken Gulden Draak, Piraat en Augustijn te ondersteunen, maar ook om de stijgende vraag naar lokale bieren van lokale brouwers te blijven ondersteunen. Kwaliteit blijft uitermate belangrijk; aangezien onze bieren naar de hele wereld verscheept worden en het vaak een aantal maanden duurt vooraleer ze de weg naar de consument vinden. Alles wordt nu veel beter en systematisch opgevolgd. Zo zijn we nu in staat om bieren te brouwen met een minimale hoeveelheid aan zuurstof, waardoor oxydatie vermeden wordt. Maar naast dit alles zijn eveneens de gevolgen voor het milieu niet min, aangezien er minder water en energie nodig zal zijn. Een voorbeeld: om één liter bier te brouwen hadden we vroeger tien liter water nodig. Nu kunnen we dat doen met zes liter water. Op jaarbasis een gigantische besparing.” Een ander detail: in totaal werden er 11 km nieuwe leidingen (buizen) aangelegd en 46 km kabels getrokken! Jef Versele: “Het nieuwe gebouw staat synoniem voor transparantie: grote glaspartijen geven inkijk in het hart van de brouwerij, dat bewust naar de voorkant aan de straat is gebracht. Zo hebben de mensen van het dorp echt een inkijk in alles wat hier gebeurt. Voor het ontwerp van het gebouw hebben we gekozen voor een lokale architecte en voor lokale ondernemers. Internationaal is deze lokale verankering zeer belangrijk. Immers, zes generaties brouwden op deze zelfde locatie en dat spreekt tot de verbeelding. Het is een bewuste keuze om in onze thuisbasis Ertvelde te blijven. We zouden inderdaad de volledige brouwerij hebben kunnen verhuizen hebben naar pakweg de Gentse haven. Maar een totaal nieuwe brouwerij bouwen kost al snel 40 tot 45 miljoen euro. En dat geld hebben we niet. We vinden onze lokale verankering ook heel belangrijk.”

Baptist

Boven de nieuwe brouwerij aan de straatkant bevindt zich eveneens het nieuwe proeflokaal dat de naam ‘Bar Baptist’ kreeg als eerbetoon aan Jan Baptist De Bruyne die de brouwerij stichtte in 1784. Je kan er de bieren van Van Steenberge proeven met vergezicht over het mooie Meetjesland. Zoals de traditie het vraagt, werd er ter gelegenheid van de opening van de nieuwe koude blok een nieuw bier gelanceerd, namelijk de “Baptist”, een licht biertje van hoge gisting. Jef Versele: “Hoge gisting dragen we vandaag hoog in het vaandel, maar er ontbrak nog een lichte variant. De Baptist is een bier met bittere toets, zachte afdronk en toch volmondig ondanks zijn 5,2°’. Het is vandaag enkel beschikbaar in Bar Baptist tijdens georganiseerde bezoeken. Er is naast een kookeiland voor workshops en bierdiners, ook een aparte seminarieruimte voor bedrijfsevenementen.” Piet De Baets