Een zomer lang gaan Martin Heylen, AVS en Toerisme Meetjesland op zoek naar de Grootste Reiziger in het Meetjesland. Met een ontdekkingskaart in de hand toeristen en recreanten bij 97 ondernemers in het Meetjesland recht voor een stempel.
Het gezicht van de campagne is Martin Heylen, zonder twijfel de bekendste reiziger in het Meetjesland, en wellicht ook een van de Meetjeslanders wiens valies eigenlijk altijd klaar staat. Vlaanderen, Siberië, Amerika en China hebben al lang geen geheimen meer voor Oosteeklonaar Martin Heylen. Maar tegelijk heeft Martin Heylen ook een hart voor de streek. 'Het is een streek die door anderen zwaar wordt onderschat', meent hij. 'Het is enerzijds een beetje gezichtloze streek, zonder topper die er bovenuit steek, maar tegelijk een streek die enorm veel te bieden heeft.'

Doordat het Meetjesland nog niet door het massatoerisme is ontdekt, herkent Heylen daar ook een grote troef. 'Hier heeft een mens nog zijn zintuigen nodig om zelf op onderzoek uit te gaan. Hier staan geen 87 wegwijzers naar de attracties en moet men nog moeite doen om leuke plekjes te ontdekken, maar tegelijk zijn het plaatsen waarvoor je geen uren in de wachtrij moet staan, of die overspoeld worden door toeristen.'
Zelf geeft Heylen toe dat hij verzot is op het water van de streek. 'De kreken, de Leopoldsvaart: eigenlijk is er geen betere illustratie bij de liederen van Jacques Brel dan deze streek!' Maar om ze te ontdekken, is dus toch iets of wat begeleiding nodig. Erkent ook Bart Van Damme van Toerisme Meetjesland. 'De advertenties van die 97 bedrijven zijn op de kaart ingedeeld in verschillende groepen: 'genieten' (bijvoorbeeld restaurants maar ook wellnesscentra), 'ontdekken' (musea, ballonvaarders) en 'beleven' (tuinen en kastelen). Bovendien heeft iedereen die een ontdekkingskaart gaat afhalen, recht op een gratis Augustijn van brouwerij Van Steenberge uit Ertvelde.'
Met deze kaart wil Toerisme Meetjesland de streek nu definitief lanceren bij het grote publiek. 'De kaarten zijn af te halen in alle toeristische infokantoren van het Meetjesland. Maar tegelijk krijgt ook elk lid in Vlaanderen van Pasar (het vroegere Vakantiegenoegens) een kaart thuis gestuurd samen met het ledenmagazine. Dat alleen al zijn er 60.000 in totaal.
In totaal moeten mensen 12 stempels verzamelen om een volle kaart te hebben, maar zelfs wie geen volle kaart heeft, kan ze opsturen. 'Uit alle kaarten die ons voor 30 oktober bereiken, loten we enkele prijswinnaars', vertelt Bart Van Damme. 'Maar wie meer stempels heeft, maakt ook meer kans om te winnen. In elk geval is de hoofdprijs voor de man of vrouw die dus wordt uitgeroepen tot grootste reiziger van het Meetjesland, mag zich verwachten aan een luxeweekend Meetjesland, met een ballonvaart boven de streek, eten in het beste restaurant en een luxesuite in een hotel.'